hem

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Med husbil i Frankrike

Två gånger har vi tagit husbilen till Alsace i Frankrike. Vi var där juli 2013 och juni 2015 för att smaka viner, god mat och för att njuta av den vackra naturen och de pitoreska byarna. På vägen dit har vi stannat till i Tyskland och besökt både Kaiserstuhl och Moseldalen.
Nedan finns en kort beskrivning av turerna, mer detaljer finns i vår Blogg och på hemsidan om Campingar o Ställplatser.

Inför resorna hade vi fått tips om trevliga byar och campingplatser, och sedan letade vi på nätet:

Alsace och Kaiserstuhl i juli 2013

Det här blev en resa med stort fokus på vita och mousserande viner. Det finns otroligt många ställen i Alsace där man enkelt kan gå in för att smaka och köpa vin. Vi blev alltid väl bemötta och fick god hjälp vid provsmakningen trots att vi inte talar franska. Men vi började med ett stopp i Tyskland...

Efter tre dagars körning nådde vi området Kaiserstuhl där vi hittade en fin camping strax utanför Ihringen. Vi stannade några dagar för att vila, cykla, njuta av naturen och smaka på viner. Vi höll oss mest på slättlandet, men det finns också bergiga delar för tuffare cykling och vandring. Cykelturerna gick genom små byar och odlingar med vindruvor förstås, men också andra sorters bär och frukter. Det var säsong för vinbär och körsbär som man kunde köpa på många ställen utmed cykelvägen. Breisach ligger vid franska gränsen och dit cyklade vi en eftermiddag för att promenera i gamla stan och upp till den stora kyrkan. Där hade man utsikt över Rhen och såg bron till Frankrike.

Eguisheim var vår första anhalt i Alsace. Det är en söt liten by med väldigt smala gränder och riktigt gamla hus byggda i en ring. Här såg vi de första storkarna som satt högt uppe på hustaken och klapprade med sina näbbar. Lite senare fick vi se en stork på riktigt nära håll när den kom gående på campingen för att visa upp sig och bli bjuden på vatten. Vi tog lokalbussen från Eguisheim till Colmar, en stad som ligger en knapp mil bort. Bussturen var jättefin och gick en lång omväg genom vinodlingar och små byar, perfekt för oss turister. Även Colmar har gamla fina byggnader att beskåda, och där finns gott om restauranger och butiker.

Vi åkte vidare med husbilen till Ribeauvillé, en lite större by än Eugisheim, som också har ett fint gammalt centrum med massor av vinförsäljning. I utkanten av byn, på gångavstånd till centrum, ligger en stor och väldigt bra camping där vi stannade i tre dagar. Här cyklade vi en trevlig tur som gick genom vinodlingarna och sex små byar strax söder om Ribeauvillé. Det var ganska mycket backar, men väl värt mödan då man hade en otroligt vacker utsikt över vinodlingarna. Riquewihr var nog den mest pittoreska av byarna, där stannade vi för att äta lunch och titta in i den enorma butiken med julprydnader. Vi besökte också storkparken i Hunawihr som är en annorlunda djurpark med mängder av storkar och en hel del andra djur. Båda rekommenderas om man vill se och göra något som är lite annorlunda.

Med reservation för att vi bara såg en liten del av Alsace, så är vårt intryck att: byarna är små och charmiga, vinet och vinodlingarna fantastiska, maten är tyskinspirerad och god, campingarna billiga och bra. Det enda vi saknade var vatten, efter att vi passerat Rhen såg vi ingen flod, ingen sjö, inget hav.

Mer information finns i vår Blogg och på sidan om Campingar o Ställplatser.

Vår resa till Alsace 2013

• Vi reste: 3-15 juli 2013
  • Resans längd: 350 mil
  • Resans höjdpunkt: Cykeltur till byarna runt Ribeauvillé
  • Kostnad för broar: 1.560SEK
  • Kostnad för campingar o ställplatser: 2.000SEK
  • Väder: Soligt och sommarvärme, ibland upp mot 30 grader
  • Vår resväg: Göteborg - Aabenraa - Dransfeld - Ihringen - Eguisheim - Ribeauvillé - Greven - Aabenraa - Göteborg

Alsace i juni 2015

Det här var vår andra resa till Alsace och även den gick i vinets tecken. Vi var i Obernai, Strasbourg, Barr, Turckheim och Ribauvillé. På vägen ner hittade vi en mycket fin ställplats: Wohnmobilpark Edersee-Alm i Waldeck, och på hemvägen stannade vi en natt i Moseldalen och i Pelzerhaken på tyska nordkusten.

Första anhalten i Alsace var Obernai där vi hittade en bra ställplats i anslutning till campingen. Vi promenerade in till centrum som var lite rörigt, men där fanns gott om butiker och restauranger. Vårt favoritställe blev La Mercerie, en enkel restaurang som serverade en jättegod och mättande meny bestående av sallad, tarte flambé och Choucroute. Dessutom förfördes vi av en god cremant från Stoeffler och av den trevliga personalen.

Obernai ligger 3 mil utanför Strasbourg och bussen dit går bara 5 minuters promenad från campingen. Det var en riktig "mjölkbuss" som passerade massor av små byar och vi nådde Strasbourg efter cirka 50 minuters trevlig sightseeing. Vi strosade omkring i de gamla delarna tillsammans med alla andra turister och såg bland annat Notre dame och Petite France. Till lunch åt vi crepes och drack cider på en liten och mysig restaurang: La Crepe Gourmande. Vi tog tåget tillbaka till Obernai, det tog bara en halvtimma, men vi hamnade lite längre från campingen.

På turistinformationen i Obernai fick vi tips om cykel- och vandrings-leder, det resulterade i en vandring till Ottrott, knappt 4km bort, där man producerar rött vin. Vi hittade en liten butik, provsmakade och köpte ett par flaskor pinot noir innan vi vandrade tillbaka på småvägarna. Vi gjorde en dagsutflykt på cykel utmed Rout de Vin. Cykelvägen var välskyltad och färden gick genom små byar: Bischoffsheim, Rosheim, Dorlisheim och Molsheim. Där var det målgång för ett lustigt marathon-lopp och vi fick se massor av utklädda löpare ta sig över målstrecket.

Barr ligger bara några kilometer från Obernai och vi körde dit för att handla vin hos Stoeffler. Butiken ligger inne i byn och vi hade lite trassel innan vi hittade dit och en parkeringsplats för husbilen. Resan gick vidare till Turckheim där vi körde direkt till campingen för att bli av med husbilen. Promenaden in till centrum var mycket kort och äntligen fick vi se resans första stork som satt på ett hustak i byn, senare såg vi även ett bo nära campingen och storkar som tiggde mat av campingästerna. Byn är inte stor men det finns massor av fina korsvirkeshus och gamla bygnader, vinodlingarna ligger precis intill. Vi gick till Cave Turckheim, ett vinkooperativ med stort utbud av viner.

Nästa dag körde vi till Wolfberger strax väster om Colmar för att köpa mer cremant. Vi forsatte vår resa en liten bit och stannade på campingen i Ribeauvillé. Byn är långsträckt med en huvudgata fylld av gamla hus, små trevliga butiker, restauranger, och vinförsäljning. Landskapet runt Ribeauvillé är kuperat och väldigt vacker med vinodlingar på kullarna. Det finns många små byar på cykelavstånd och vi gjorde ett par fina turer till bland annat "turistmagneten" Reqwihr och den betydligt lugnare byn Bergheim.

På vägen hem gjorde vi en kort tur till Moseldalen och besökte två favoriter, ställplatsen i Wintrich och restaurang St. Michael i samma by. Moseldalen är sååå vacker, men vi måste åka hem och ställde oss i spåret på autobahn med riktning mot Göteborg.

Vår resa till Alsace 2015

• Vi reste: 16-29 juni 2015
  • Resans längd: 320 mil
  • Resans höjdpunkt: Cykeltur till byarna runt Obernai och utflykt till Strasbourg
  • Kostnad för färja och broar: 2.650SEK
  • Kostnad för campingar o ställplatser: 1500SEK
  • Väder: kallt och regnigt (som svensk midsommar) ända till den 24 juni då det slog om till sol och sommarvärme
  • Vår resväg: Göteborg - Grossenbrode - Waldeck - Obernai - Turckheim - Ribeauvillé - Wintrich - Greven - Pelzerhaken - Göteborg