hem

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Caorle, juli 2010

Hotel Riviera

Vi bilade till Italien med goda vänner och efter en stekhet bilresa genom Tyskland och Österrike nådde vi vårt mål, Caorle, som ligger 7-8 mil norr om Venedig. Vi hade bokat rum på hotell Riviera, en färggrann byggnad alldeles vid den breda sandstranden och på promenadavstånd till stadens gamla centrum. Läget var perfekt, rummen små men fräscha och helt okej.

Morgonpromenad på stranden

Efter frukost gick vi en promenad på stranden. Morgonsolen lyste svagt, det var vindstilla och lite disigt, hav och himmel flöt ihop i horisonten och en bit bort låg gamla stan. Snart skingrades diset och solen strålade, vi skaffade solstolar och tog ett första dopp i havet. Caorle liknar andra italienska badorter, med massor av solstolar och parasoller på stränderna. Vi hade tur och hamnade på en del av stranden som var relativt glest befolkad, längre in mot centrum var det betydligt tätare på stranden och i vattnet.

Vi fördrev dagarna med sol, bad, strandpromenader och lunch på någon av de enkla restaurangerna på stranden. En eftermiddag överraskades vi av en plötslig sandstorm som drog in över stranden. Det började blåsa upp och alla runt oss fällde ner parasollerna och packade ihop. Vi följde efter och gick upp på rummet där vi kunde se hur sanden yrde på stranden och sikten blev väldigt dålig. Det hela var över på någon timma och allt var sig likt igen.

På kvällarna gick vi in till centrum och gamla stan. Där fanns massor av restauranger, barer och affärer. Det var mysigt att gå i gränderna bland de gamla husen, men ganska snart blev det väldigt mycket folk.

Venedig

En dag tog vi lokalbussen till Venedig, det fungerade väldigt bra och som bonus fick vi se lite mer av Caorle som är en ganska stor stad. Vi spenderade en hel dag med att gå runt i Venedig och titta på sevärdheter och fotografera. Det enda trixiga var att hitta tillbaka till busshållplatsen, för det är inte helt lätt att hitta i virrvarret av gator och kanaler.

Efter fem härliga dagar vid havet körde vi vidare mot nordväst och alperna. Vi passerade massor av vinodlingar och hade egentligen tänkt stanna för att handla vin på någon gård, men vi hittade inget bra ställe och den enorma värmen gjorde att vi längtade till bergen och svalkan. Vi fortsatte mot vårt nya mål, Folgarida, läs om vandringen på en separat sida.

Vår resa

Tidpunkt
1 juli 2010 - 17 juli 2010
Resan med bil
Vi körde från Göteborg till Caorle på tre dagar. Det är knappt 200 mil om man tar färjan Rödby-Puttgarden. Solade och badade i fem dagar och åkte sedan upp till bergen runt Madonna di Campiglio för att vandra, se separat sida. Hemresan därifrån var 180 mil och tog två dagar.
Boende
I Caorle bodde vi på hotel Riviera alldeles intill stranden. På färden genom Tyskland övernattade vi på två trevliga hotell med bra mat: Hotel Rieckmann i Bispingen och Gasthof Zum Bräu i Kinding-Enkering.
Restauranger
Vi hade halvpension och åt frukost och middag på hotellet, maten var OK och serveringen snabb. Lunch åt vi på strandrestaurangerna eller inne i gamla stan.
Väder
Soligt och varmt. Vi hade över 30°C på dagen och varma kvällar.