hem

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Rundresa på Kuba - januari 2016

En resan till Kuba innebär en förflyttning både i tid och rum. Många gånger var det som att gå omkring i ett levande museum med vackra byggnader, läckra inredningar och gamla bilar. Det fanns få saker som kändes moderna förutom mobiltelefoner, platt-TV och turistbussar. Dagarna fylldes med fina upplevelser och saker att förundras över, men tyvärr fanns det också mycket som var förfallet och misskött. Våra förväntningar på att få lyssna till live-musik, se folk dansa salsa, röka cigarr och dricka rom gick i uppfyllelse direkt. Redan första kvällen möttes vi av ett härligt folkliv på Plaza Vieja där både barn och vuxna roade sig.

Havanna

Vi bodde på ett litet hotell i "Havanna Vieja" och första förmiddagen promenerade vi med egen guide genom stadsdelen. Hon gav oss massor av information och praktiska tips, efter det hittad vi själva i denna turistvänliga del av storstaden Havanna. Det var ett nöje att bara gå runt på gatorna, titta på vardagslivet och bilarna, eller flanera utmed strandpromenaderna. En dag åkte vi med Hop-on-hop-off bussen för att få se andra, nyare delar av Havanna. Här kommer några exempel på ställen vi besökte:

Rom-museet
vi gick en trevlig guidad tur som avslutas med ett glas rom och rundvandring i butiken.
Plaza Vieja
stor öppen plats med vackra hus, många restauranger och barer, flera med levande musik och ibland spontan dans
Calle Obispo
livlig gata i "Havanna Vieja" med allehanda butiker, restauranger, barer, små marknader
Antiguos Almacenes San Jose
hantverksmarknad för turister, den är väldigt stor och liknande saker finns i småbutikerna på stan
Hemmingway
"Hemmingway's hotell" (Ambos Mundos) och favoritbarer (La Bodeguita del Medio och Restaurante Bar El Floridita) var ständigt fulla av turister
Plaza de Armas
ett vackert torg som har en annorlunda marknad med begagnade böcker, tidsskrifter, mm

Hotel Nacional
hotellet invigdes 1930, många berömda gäster har bott i denna pampiga byggnad med utsikt över havet. Det är bara att gå in och titta, en drink i trädgården smakade gott.
Callejon de Hamel
är en afro-kubansk gata med en stor väggmålning och färgglada konstverk. På söndagar dansas det rumba.
Plaza de la Revolucion
en historisk, men inte så vacker plats. Här har både Fidel Castro och Påven talat till folket
Esto no es un cafe
en liten restaurang på en tvärgata framför katedralen med väldigt god mat och trevlig personal
Cafe O'Reily
ligger på gatan med samma namn och serverar mycket gott kaffe
La Guarida
en populär och lite dyrare restaurang med god mat i mycket speciell miljö. Bör besökas och glöm inte skybaren på takterassen. OBS. Man måste beställa bord i förväg

Viñalesdalen

Viñalesdalen ligger ett par timmars bussfärd sydväst om Havanna och finns med på UNESCO:s världsarvslista. Naturen är sagolikt vacker med stora gröna kullar som sticker upp ur det annars platta landskapet. Vi åkte på en guidad tur och fick se hur man odlar, skördar och torkar tobak och hur man sedan rullar cigarrer av bladen. Vi besökte en grotta och åkte båt på floden som flyter inne i berget. En mindre vacker sevärdhet var "Mural de la Prehistoria", en enorm målning på en bergsvägg i starka färger som föreställer evolutionen.

Den lilla staden Viñales känns lantlig och gemytlig med sina färgglada hus. Huvudgatan kantas av restauranger och små butiker, trafiken är en härlig blandning av gamla fordon, cyklar, häst-skjutsar och frigående höns. Det finns möjlighet att både rida, vandra och cykla i den vackra naturen. Vi gjorde en dagsutflykt till Cayo Levisa, en liten ö med fin badstrand och en turistanläggning. Vi hade tyvärr dåligt väder, men kunde ändå strosa på stranden och bada i det varma havet, säkert 25 grader.

Playa Larga i Grisbukten

En resa med minibus i 4,5 timmar tog oss från Viñalesdalen till Playa Larga där vi checkade in på Hostal Mayito. Vi fick ett varmt mottagande och två fina rum med en stor terass utanför där det serverades frukost och andra måltider enligt våra önskemål. Här kunde vi verkligen koppla av, maten var jättegod, bemötandet på topp och vi trivdes fantastiskt bra med att bara vara.

Från terassen såg vi havet från ena sidan och bygatan från den andra. Det hände alltid något på gatan: barnen gick till skolan, det kom lastbilar med byggarbetare, hästskjutsar med varor och cykeltaxi med passagerare. Stranden var smal med gulaktig sand, få solstolar och knappast några turister, här låg vi under palmerna och njöt av solvärme och hav. Vattnets färg varierade mellan turkos och brunt, Zapataträsket ligger alldeles intill och vi antar att det bruna vatttnet kom därifrån.
Vi åkte på en dyk- och snorklings-tur till La Cueva de los Peces. Det blåste kraftigt så snorklarna fick hålla till i en liten "tjärn" medan dykarna dök ner i havet från landbacken. Snorklingen var inte så bra, mycket folk och lite fisk, men dykarna var väldigt nöjda.

Playa Ancon och Trinidad

Nästa mål på vår resa var Trinidad , en vacker gammal kolonialstad på sydkusten med kullerstensgator och många renoverade byggnader, man förstår varför många turister åker hit. Vi bodde vid stranden, på Playa Ancon, där fanns endast några stora hotell och en lång badstrand. Det var stor skillnad på strandlivet jämfört med Playa Larga, här fanns det massor av solstolar och solande turister med termosar. Sandstranden var ganska bred, vattnet var turkost och klart och efter en stunds snorklande såg vi många fina fiskar.

Vi åkte på två guidade turer: en förmiddag i Trinidad och en dag i bergen norr om staden. I Trinidad gick vi runt i de centrala delarna och såg bland annat: butiker för kubaner respektive turister; det vackra biblioteket med många och mycket välanvända böcker; hantverksmarknader, utsikten från tornet på Palacio Cantero och Plaza Mayor. På denna förmiddag hann vi även med att besöka två barer för att dricka drinkar och lyssna på musik.

Vi gjorde en heldagtur till naturreservatet Topes de Collantes, en taxi tog oss upp för den ganska smala och krokiga vägen till bergen. Vi stannade till vid en kaffeodling och fick en guidning i hur man odlar och hanterar kaffebönor. Taxin tog oss vidare på små smala vägar och släppte av oss i grönskan för en 3-4 km lång vandring med guide. Stigen var väl upptrampad och det fanns enkla broar över vattendragen, vi mötte ett par bökande grisar och många turister. En bonde visade oss sitt mycket enkla hem och bjöd på bananer, vi gick vidare till en liten sjö där man kunde bada, passerade ett vackert vattenfall och gick in i en grotta som använts som gömställe. Guiden var mycket kunnig och trevlig, han berättade massor om växter och djur, om sig själv och livet på Kuba. Vi var väldigt nöjda med vandringen som avslutades med mat på en enkel restaurang och vacker utsikt.

Vår resa till Kuba

Tidpunkt
9-26 januari 2016
Resan
Vårt resesällskap bestod av fyra vänner som gjorde en rundresa på egen hand, den började i Havanna, gick vidare till Viñalesdalen, Playa Larga (i Grisbukten), Playa Ancon (utanför Trinidad) och tillbaka till Havanna. Vi beställde resan av Lamatours som förbokade hotell, transporter och några guidade turer. Vi reste med turistbuss eller egen taxi och på de guidade turerna hade vi oftast egna guider som talade utmärkt engelska.
Hotell
Vi reste runt och bodde på olika typer av hotell:
- Hotel Beltran de Santa Cruz, Havanna
- Hotel Los Jazmines, Viñalesdalen
- Hostal Mayito, Playa Larga, Grisbukten
- Hotel Brisas Trinidad del Mar, Playa Ancon, Trinidad
Väder
Svenskt sommarväder med en blandning av sol och regn. Vi fick mest regn i Havanna och Viñalesdalen, på sydkusten var vädret soligare och varmare. Temperaturen var oftast behaglig, över 25 på dagarna och strax under 20 på kvällarna. Men man behöver ha både paraply, regnjacka och varm tröja i packningen.
Språk
Kubanerna var oftast vänliga och hjälpsamma, språket var inget problem då många kunde lite engelska och vi själva en del spanska.