hem

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Sri Lanka 2019

Vi tillbringade två veckor i sydvästra Sri Lanka i januari/februari 2019. Längs kusten sträcker sig fina sandstränder, innåt landet ligger stora nationalparker med elefanter, leoparder, krokodiler mm, och i bergen frodas de vackra teodlingarna. Hikkaduwa var vår bas och därifrån gjorde vi flera utflykter. Det tar tid att resa i detta land, men det är samtidigt en stor upplevelse då det händer mycket utmed vägarna och naturen är varierande och vacker. Människorna är otroligt hjälpsamma och vänliga, maten är både god och billig.

Hikkaduwa

Hikkaduwa är en turistort med många hotell, restauranger, butiker, två badstränder och en mycket trafikerad huvudgata. Den södra stranden är långsträckt och vågorna är ganska höga, ett populärt ställe för surfare och badare, men inget för små barn. Där fanns också gott om "gratis" solstolar, man förväntas köpa dryck och mat på restaurangerna som ägde stolarna, det tyckte vi fungerade jättebra. Den norra stranden hade lugnare vatten och en del korallrev, det fanns massor av småfisk och det var fint att snorkla. Precis utanför vårt hotell Hikka Tranz by Cinnamon simmade några havssköldpaddor in varje dag, det vara bara att gå ut några meter i vattnet för att få en närbild.

Vi gick några morgonpromenader för att se Hikkaduwa vakna upp, på söndag morgon klockan sju öppnade den stora marknaden med massor av frukt och grönt, en morgon var vi i hamnen och tittade på fiskmarknaden och en annan tur gick in bland husen öster om huvudgatan där det var djungelkänsla och tyst. En förmiddag fick vi vara med och dra in ett enormt fisknät på stranden, tyvärr var fångsten ganska skral.

Det finns många bra restauranger i Hikkaduwa, trevligast var det att sitta vid strandkanten på kvällen, till exempel på The Den, Main Reef, Drunken Monkey och Neelas, På andra sidan huvudgatan hittade vi en favorit, Millenium, ett familjärt och enkelt ställe med mycket välsmakande mat.

Rundresa i fyra dagar

Vi hade förbokat en rundresa med Sri Lanka Guide och vår lilla grupp på sex personer åkte runt i egen minibuss i fyra dagar. Chauffören pratade bra engelska och fungerade även som guide. Vi fick veta mycket om Sri Lanka, dess politik, religon, växter och sevärdheter under resans gång. Första dagen åkte vi längs sydkusten och tittade bland annat på styltfiskarna som satt på pålar ute i vattnet och metade med enkla spön.

Lagom till lunch var vi framme vid nationalparken Yala och efter en bit mat blev vi hämtade av en jeep som körde runt bland de vilda djuren hela eftemiddagen. Vi såg många elefanter, krokoldiler, hjortar, vattenbufflar, påfåglar, mm. Höjdpunkten inträffade på slutet då vi efter en extra skumpig färd fick se en ståtlig leopard ligga på en klippa ganska nära vägen. Vi tyckte det var en fin tur trots att det var många jeepar som for runt efter bästa utsiktplatserna.

Vi övernattade på ett mysigt hotell utanför Yala och nästa dag åkte vi upp i bergslanskapet till Ella som är en liten stad med många turister. Vi åt en fantastiskt god lunch på Chill restaurant innan vi gav oss ut på två korta vandringar en bit utanför Ella. Först gick vi till Nine Arch Bridge och väntade på att se tåget passera över bron, men efter lång väntan på ett försenat tåg så gav vi upp. Vi gick tillbaka och fortsatte upp på Little Adam's Peak som låg alldeles intill. Det var en enkel vandring på en tillrättalagd led med trappor. Utsikten på toppen var jättefin. (Detta ska inte förväxlas med Adam's Peak som ligger på en helt annan plats och är betydligt mer utmanande)

Efter övernattning i Ella gick vi upp tidigt nästa dag för att ta tåget till Nanu Oya utanför Nuwara Eliya. Vår chaufför köpte biljetter åt oss på morgonen, vi hade blivit rekommenderade att sitta i andra klass där man får lov att öppna fönstren. Det gick inte att förboka sittplats men vi hoppade på tåget en hållplats innan Ella och kunde välja platser. Senare blev det ganska trångt på tåget och ståplats för en del. Bästa utsikten hade man på höger sida av tåget som tuffade sakta fram genom det vackra lanskapet och te-odlingarna i 2,5 timmar. På tåget kunde man köpa kaffe, te, snacks och annat ätbart medan man njöt av färden.

Vår chaufför hämtade upp oss i Nanu Oya och körde till Nuwara Eliya, Sri Lankas högst belägna stad som ser väldigt engelsk ut, inte lik något annat vi sett på Sri Lanka. Vi stannad vid ett ställe där dom sålde billiga märkeskläder och besökte sedan det tjusiga Grand hotel där vi fick en spontan guidning genom restauranger, biljardrum, sällskapsrum, mm. Det var som att komma in i en engelsk film från tidigt 1900-tal.

Vår resa gick sedan vidare nedför slingrande vägar i det bergiga landskapet till Kandy där vi bodde sista natten. Kandy är huvudstad i bergslandet och ligger vackert på grönskande kullar. Vi promenerade in till centrum där det finns en anlagd sjö, en stökig och sprudlande innerstad och ett lugnare område där bland annat det berömda tandtemplet ligger. Vi blev törstiga i värmen, men att hitta ett ställe där dom serverade öl var inte lätt, med lite hjälp lyckades vi trots allt ta oss till stadens (enda?) pub.

Sista dagen hade vi en lång resa från Kandy till Hikkaduwa. Vi stannade vid en kryddträdgård där vi fick gratis rundvandring och guidning som mest handlade om deras ayurvedaprodukter, men det var ändå ett trevligt avbrott i resandet.

Galle en eftermiddag

Galle ligger 2 mil söder om Hikkaduwa och vi bokade en minibuss för sex personer som körde oss fram och tillbaka. Galle är en kolonialstad med ett fort från 1700-talet och innanför de stora murarna ligger gamla nederländska kvarter. Vi promenerade på fästningsvallen och hade vacker utsikt över både hav och stad. Innanför muren var det ett myller av hus, gator, restauranger, butiker och turister.

Utflykt till Maduganga lake

Ali, från Sri Lanka Guide, var vår förträfflige guide på denna förmiddagstur. Vi blev hämtade på hotellet klockan åtta och gjorde ett första stopp vid ett minnesmärke efter tsunamin 2004, den här kusten drabbades hårt och man ser fortfarande rester av raserade hus. Vi fortsattet norrut till Maduganga lake där vi åkte med båt ut i mangroveträsken. Förutom den gröna växtligheten och enorma rötter på mangroveträd fick vi se varaner, apor och många vackra fåglar. Vi gick iland på en av öarna för att se hur man gör kanel enligt gammal tradition.

Efter båtturen besökte vi en månstensgruva, ett smalt schakt där männen klättrade djupt ner i marken för att hitta ädelstenar, framför allt månsten. En sköldpaddsfarm var vårt sista stopp på denna fullspäckade utflykt. Där blev vi guidade runt bland små bassänger med både små nykläckta havssköldpaddor och stora fullvuxna exemplar. Man lägger ner mycket arbete på att skydda havssköldpaddorna som är hotade framför allt av människan. Vi hade en fantastiskt fin förmiddag, tyckte att vi hann uppleva många spännande saker och fick lära oss mycket mer om Sri Lanka.

Vår resa till Sri Lanka

Tidpunkt
27 januari - 11 februari 2019
Resan
Vårt resesällskap bestod av sex personer, vi hade bokat flyg och hotell med TUI, transfer och utflykter köpte vi av Sri Lanka Guide.
Hotell
Vi bodde på:
- Hikka Tranz by Cinnamon, Hikkaduwa

Under utflykten bodde vi på tre olika hotell:
- Coconut garden, utanför nationalparken Yala
- Rawan face hotel, Ella
- Senani hotel, Kandy
Väder
I Hikkaduwa var det riktigt varmt både dagar och kvällar, oftast soligt men även moln och en del regnskurar på eftermiddagarna. I bergen var det lite svalare, men ändå skön temperatur för en svensk.
Mat och dryck
Maten var god men inte lika smakrik som i Indien. Rice and curry fanns alltid och då fick man ris med olika tillbehör, till exempel någon kötträtt, vegetarisk rätt, chutney, papadam. Vi drack mest öl, fruktjucier och lime-soda. Det lankesiska kaffet är tunnt men dom hade ofta expresso, teet smakade förstås gott.
Språk
Språket var inget problem då det alltid fanns någon som pratade bra engelska.

Några länkar

Allt om Sri Lanka - svensk information om Sri Lanka
Sri Lanka Guide - svensk/lankesiskt par i Hikkaduwa som erbjuder logi och utflykter