? resgodis.se - midsommar i Tromsö

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Tromsö, juni 2013

2013 firade vi midsommar i Tromsö, en av de vackraste platser vi varit på. Där befinner man sig i en medelstor stad med hamn, flygplats, stort universitet och samtidigt mitt i den nordnorska naturen. Bergen och havet syns vart man än går och luften är frisk och härlig 30 mil norr om polcirkeln.

Vi började midsommarfirandet med att ta linbanan, Fjellheisen, upp på Flöya och vandrade uppe på höjden. Utsikten över Tromsö och bergsmassiven med snöklädda toppar var helt fantastisk. Nere i Tromsö blommade midsommarblommorna, precis som hemma, men här uppe på höjden var det lite kyligare och en del snö låg kvar, naturligtvis utbröt ett snöbollskrig.

Vädrets makter var på vår sida hela midsommarafton. På eftermiddagen satt vi ute i solskenet, på en balkong med utsikt, och åt sill, potatis och jordgubbar enligt svensk tradition. Under kvällen grillade vi och dagen avslutades med en mycket sen fika på stranden där vi njöt av midnattssolen, stillheten och ett spegelblankt hav.

De följande dagarna var inte lika soliga men minst lika fina och mer spännande, mystiken tätnar när moln och dimma tränger ner över bergstopparna. Vi åkte en biltur runt Kvalöya och ut på Sommaröya väster om Tromsö. Förutom berg vattenfall och fjordar fanns det stränder som var alldeles vita och vattnet var blått som vid medelhavet. Våra vänner förklarade att det finns djuphavskorall i nordnorge som sköljs upp på stränderna och gör dom kritvita.
Ute på Sommaröya åt vi en riktigt god lunch-buffé på restaurang Arctic hotel och gav oss sedan iväg på en "toppbestigning" på Kvalöya. Dis och dimma gjorde att sikten var begränsad till några få meter och vi var glada över att hitta både upp och ner för berget. Någon utsikt från bergstoppen var det inte tal om denna dag.

Vi tillbringade en del tid i staden Tromsö också, där strosade vi på gatorna i centrum och i hamnen, titta på vackra handarbeten, norska "lusekofter", friluftskläder och besökte Polaria. Där finns det ett arktiskt akvarium och information om klimat- och miljö-forskning i Arktis. Byggnade är mycket speciell, den ser ut som stora isblock som lutar mot varandra.

Skarven är ett mycket trevligt ställe i centrala Tromsö, där åt vi lunch och drack den lokala ölen Mack, det smakade mycket gott. En kväll gick vi till restaurang Kaia för att äta middag. Vi fick ett fönsterbord och efter en stund upptäckte vi att Tromsö's maratonlopp passerade precis utanför. Vi hade verkligen fått första parkett. Tyvärr hade vi inte samma tur under resten av middagen. Först var det problem med vinbeställningen, det var helt uppenbart att här dricker man bara öl. Vi lyckades till slut få in en flaska vitt neddtryckt i en vinkylare full med is eftersom vinet var rumstempererat. Förrätten var helt okej, men hälleflundran som vi skulle äta som huvudrätt var så liten och torr att vi skickade tillbaka den till köket och beställde torsk istället. Torsken var fantastiskt god, vi fick två stora bitar var och blev både mätta och belåtna.

Slutet gott, allting gott och efter några väldigt fina dagar i Tromsö bestämde vi oss för att återvända snart igen, vilket vi gjorde redan sommaren 2014.

Fler bilder från Tromsö

Vår resa till Tromsö

Tidpunkt
20-24 juni 2013
Boende
Vi bodde hos vänner i Tromsö
Transport
Vi körde bil från Göteborg till Gardemoen i Oslo och flög från Oslo till Tromsö
Mat
Den norska maten och ölen var mycket god, men dyr. På restaurang åt vi mest fisk.
Väder
Vi hade runt 15 grader och mycket växlande väder, från strålande solsken till regn, dis och dimma.