hem

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Vandring i italienska alperna, juli 2010

Vi bilade med goda vänner till Italien och körde först till Caorle där vi vilade några dagar på stranden. Därefter fortsatte vi till Alperna och Folgarida för att vandra.

Folgarida är en skidort norr om Gardasjön, inte långt ifrån Madonna di Campiglio. På sommaren är det öppet för vandrare, flera liftar och restauranger är igång. Vi bodde på hotel Folgarida och hade halvpension. Middagarna var en upplevelse och bjöd på en del överraskningar. Vi var troligen de enda icke-italienska gästerna och flera i personalen talade ingen engelska, vi märkte att några undvek vårt bord. Istället vi fick god hjälp av de italienska gästerna som tipsade om goda rätter och desserter med hjälp av teckenspråk.

Utsikt från Monte Folgarida

Vårt hotell låg alldeles intill en av kabinliftarna i Folgarida, den använde vi för att komma upp till vandringsleden mot Madonna di Campiglio. Vandringen var enkel och gick delvis på en grusväg, utsikten var förstås vacker och vid Lago delle Malghette hörde vi plötsligt vacker körsång! När vi kom närmare såg vi att restaurangen vi hade tänkt luncha på var invaderad av sjungande ungdomar. Vi lyckades ändå få ett bord och blev serverade en god pasta. Ungdomarna gav sig av efter en stund och allt blev väldigt tyst. Vi kunde njuta av naturen, fågelsång och porlande vatten innan vi vände tillbaka samma väg.
Vi var trötta efter en dags vandring när vi nådde kabinliften för att åka ner. Då visade det sig att den hade gått sönder och ingen kunde ge besked om när den skulle komma igång igen. Vi bestämde oss för att gå ner, det fanns ingen stig utan vi gick i gräset under kabinbanan. På trötta ben och med onda knän stannade vi på första bästa bar för att dricka en kall öl.

Dagen efter tog vi det lugnt, åkte till Madonna di Campiglio, såg oss omkring och planerade nästa vandring. Vi åt lunch i Folgarida, en äldre dam var både servitris och kokerska. Hon hade ingen meny utan frågade bara vad vi ville äta. Vi blev serverade jättegod pasta och sallad.

Utsikt från Grosté

Nästa dag körde vi till Madonna di Campiglio och tog kabinlift upp till Passo de Grosté på 2440meters höjd. Där var det lite kyligt på förmiddagen, men solen och vandringen värmde snabbt upp oss. Vi gick led 316 till rifugio Tuckett, en fantastiskt vacker tur med dramatiska berg och underbar utsikt hela tiden. Leden var väl utmärkt, lätt att gå trots mycket sten och några branta partier. Vi stannade på rifugio Tuckett för att vila, äta och njuta av utsikten, och gick sedan tillbaka samma väg. Detta var en av de vackraste och bästa vandringar vi gjort.

Hungrig kossa mumsar på liften

Sista dagen gjorde vi en "lyxvandring" som innebar att vi gick till affären och köpte mat (parmaskinka, salami, ost, melon,...) och vin, tog liften upp på berget, letade upp en mysig plats att sitta på, och sedan var det bara att njuta i solen.
Vi fick sällskap av några kossor och en av dom tyckte att liften smakade gott.

Vår resa

Utsikt från Grosté
Tidpunkt
1 juli 2010 - 17 juli 2010
Resan med bil
Vi körde från Göteborg till Caorle på tre dagar. Det är knappt 200 mil om man tar färjan Rödby-Puttgarden. På vägen tillbaka körde vi upp till Folgarida för att vandra. Hemresan därifrån var 180 mil och tog två dagar.
Boende
I Folgarida bodde vi på hotel Folgarida. På färden genom Tyskland övernattade vi på två trevliga hotell med bra mat: Hotel Rieckmann i Bispingen och Gasthof Zum Bräu i Kinding-Enkering.
Restauranger
Vi hade halvpension och åt frukost och middag på hotellet, det var okej men ingen lyx.
Vandringskarta
Kompass, Gruppo di Brenta, WK688
Väder
Soligt med behaglig värme på dagarna, kvällarna var sköna.