hem

×

Inför resan Blogg Om oss Kontakt

Norge både sommar och vinter

Norge är ett väldigt vackert land dit vi gärna åker för att njuta av den sköna naturen. Vi har varit där både på vandring under sommaren och skidåkning på vintern. Här kan ni läsa om:

Skidtur i Rondane, mars 2016

Utsikt mot Smuksjøseter

Med turskidorna på takräcket gav vi oss iväg till norska fjällen för att gå på tur. Vårt mål var Høvringen som ligger 13 mil norr om Lillehammer, i utkanten av Rondane nationalpark. Vägen dit är fin men milen norr om Lillehammer går långsamt genom många små byar och sista milen är brant och slingrar sig uppför rejäla branter.

Brekkeseter frukost

Vi hade bokat ett rum med helpension på Brekkeseter som erbjuder både rum i hotellbyggnad och egna hytter. Det är ett mysigt ställe med riktig fjällkänsla och god mat. Frukosten var traditionell med hembakat bröd, ägg, gröt och youghurt, lunch fick man fixa själv genom att göra mackor från frukostbordet och få sin termos fylld med något varmt. På kvällen serverades en tre-rätters med vilt-kött eller fisk, efteråt kunde man slå sig ner i någon av sofforna med kaffe och kaka framför brasan.

På spåret

Ett skidspår som leder ut på fjället ligger precis utanför dörren och i receptionen fick vi god hjälp med spårkartor, väderutsikter och vallningstips. I entrén finns en liten "vallarbod" med ställning för skidorna, strykjärn och till och med vallor att använda gratis. De flesta skidspåren leder upp på kalfjället, men några går ner bland fjällbjörkarna. Spåren var väldigt fina och välpreparerade, spårmaskinen körde dagligen en runda. Det finns flera fjällstationer man kan åka till för att äta en våffla och värma sig, men när vi var där vecka 11 var endast två av dom öppna: Smuksjøseter och Putten seter.

Vi hade otroligt fint väder med sol, knappast någon vind och plusgrader på dagarna. Vi skidade nästan bara på kalfjället och njöt av de fantastiskt vackra vita vidderna. Utsikten är helt otrolig åt alla håll, men kanske ändå bäst i väster där vi såg Jotunheimens snöklädda toppar glittra i solen. Det blev många pauser och vi satt länge i snödrivorna när det var dags för lunch. Snön smälte fort i det vackra vädret men det var ingen fara för spåren på fjället, bara lite isigt på morgonen då det hade frusit till över natten.

I Høvringen finns bara turåkning, ingen utförsåkning, så gästerna på Brekkeseter bestod nästan enbart av "mogen ungdom". Det var samma sak ute i spåren, mest vardagsmotionärer som tog sig fram i lugnt tempo och njöt av tillvaron, precis som vi. Det finns en lanthandel några hundra meter från Brekkeseter, den har ett stort och varierat utbud med saker man kan behöva på fjället. Där finns också ett café som bland annat serverar våfflor till kaffet.

Soliga dagar

Vandring i bergen runt Tromsö, juli 2014

Utsikt från Brosmetind

2013 firade vi midsommar i Tromsö och blev så förtjusta i staden och naturen att vi återvände sommaren 2014 för att vandra och hälsa på goda vänner som bosatt sig där uppe i midnattssolens land.

Vi gjorde tre fantastiskt fina vandringar under vår vistelse och började med att ta bilen från Tromsö till Brosmetind på nordsidan av Kvalöya. Vägen dit är mycket vacker och slingrar sig utmed fjordarna. Vid Brosmetind finns en bra parkering utmed vägen och en väl utmärkt vandringsled. Det tog oss cirka en timma att nå toppen, en enkel vandring som är flack i början och lite brant den sista biten. Utsikten är otroligt vacker under hela vandringen och man får verkligen lön för mödan när man når toppen.

På badstranden

Vi hyrde ett sjöhus på Sommaröy Arctic hotel i två nätter. Huset låg precis i vattenbrynet, hade tre sovrum, bastu, ett kombinerat kök och vardagsrum och en stor altan med utsikt. Perfekt för oss, vi stortrivdes direkt.
Här besteg vi toppen på Hillesöya som ligger några hundra meter från hotellet. Vandringsleden till toppen är väl utmärkt, men ibland riktigt brant. Det finns järnstänger med rep emellan att hålla sig i, men det kändes aldrig otäckt brant, snarar roligt med lite utmaning. På toppen har man strålande utsikt över bergen, havet och små öar med kritvita stränder och turkost vatten. När det blev dags att återvända följde vi en led utmed bergstoppen söderut och hade hela tiden vykortsvackra vyer för ögonen.

På topp

Den tredje topp-bestigningen gjorde vi på Lakstinden. Vi tog bilen från Sommaröy och efter några kilometer parkerade vi på en liten P-plats utmed vägen. Ett par norska vandrare hjälpte oss att hitta vandringsleden som låg lite gömd bland buskar och träd. Stigen gick först genom lite snårig vegetation, men snart blev det brantare, stenigare och mindre växtlighet. Vi behövde inte gå långt för att än en gång få uppleva fantastiska vyer över hav och berg. En bit upp delade sig vandringsleden och vi tog den västra leden upp, den är kortare och brantare än den östra leden som vi följde på vägen ner. Det tog oss nästan 1,5 timma att nå toppen där vi njöt av solen och utsikten, åt våra mackor och wienerbröd, pratade med andra topp-bestigare. I Norge är man inte ensam på toppen, där träffar man på både barnfamiljer och lättklädda löpare.

Utsikt över Sommaröya och Hillesöya

Sommaröy har några väldigt vackra stränder, dom lyser vita av krossad korall och det turkosa vattnet lockar till bad. Solen sken och vi var varma efter vandringen så vi hoppade i trots en vattentemperatur på 11 grader. Det blev ett uppfriskande och härligt dopp i det glittrande havet som vi sent ska glömma.

Vi hade inte så mycket tid för stadslivet i Tromsö denna gång, men vi provade norsk öl i Ölhallen som ligger i centrum. Dom har massor av god norsk öl och stoltserar med europas längsta öltapp. Här kan man köpa öl i 17cl glas för att kunna prova många olika sorter, trevligt tyckte vi.

Vår resa till Tromsö 2014

Tidpunkt
24-29 juli 2014
Boende
Vi bodde hos vänner i Tromsö och i ett sjöhus på Sommaröy Arctic hotel. Sjöhuset kostade 2600NOK per natt (med plats för 6 personer)
Transport
Vi körde bil från Göteborg till Gardemoen i Oslo och flög från Oslo till Tromsö
Mat
Den norska maten och ölen var mycket god, men dyr. Fisk, skaldjur och lamm smakade bäst och jordgubbarna var fina.
Väder
Vi hade runt 20 grader och mest soligt och fint väder.

Vandring i bergen runt Tromsö, juli 2016

Midnattssol i Tromsö

Vi återvände för tredje gången till ett somrigt Tromsö där vi möttes av goda vänner fulla med energi och planer. Denna gång hade vi Tromsö som utgångspunkt och körde bil till två fina vandringar: Njunnas på Lyngen och Blåfjället på Ringvassöya.

Utsikt mot Lyngsalperna

Lyngen ligger öster om Tromsö och har många höga toppar och glaciärer. Vi körde till Laksvatn och sedan en dryg mil utmed fjorden för att hitta vandringsleden upp till Njunnas (474moh) och Lakselvnesåsen (734moh). Det var ganska brant stigning redan från början, men leden var lätt att följa trots en hel del träd och buskar i början. Efterhand glesnade växtligheten och vi kunde njuta av utsikten över Lyngsalperna och Sörfjorden. När vi närmade oss Njunnas planade det ut och vi hittade en fin utsiktsplats för paus och fika. Leden fortsätter upp till Lakselvnesåsen men våra ben är inte vana vid så många höjdmeter så vi vände nedåt för att åka tillbaka till Tromsö och Graff Brygghus. Där köpte vi öl som fylldes på våra medhavda flaskor, direkt på bryggeriet.

På topp

Vår nästa tur gick norrut till Blåfjellet (479moh) på Ringvassöya. Här parkerade vi bilen en bit upp på fjället och leden var inte alls lika brant som dagen innan. Det var lätt vandring genom en vacker, gles björkskog utmed en liten bäck och det tog inte lång tid förrän vi nådde ett intensivt grönt och blommande kalfjäll. På toppen öppnades nya fantastiska vyer mot norr. Detta var en vandring att enbart njuta av och skulle även passa bra för en skidtur när snön kommer.

Vi hade fint väder på vandringarna men tredje dagen regnade det. Vi stannade i Tromsö för att se oss omkring i stan och besöka Tromsö arktisk-alpine botaniske hage. Vi blev väldigt imponerade av den stora mängden av färgranna och vackra växter som fanns i den välskötta "trädgården". Växter från hela världens fjäll- och alpin-områden fanns här och alla verkade blomma i juli. Det är alltid öppet och helt gratis dessutom.